”Nu behöver Skåne en tågtrafik som fungerar för pendlare.”

DEBATT. Det mesta tyder på att en höghastighetsbana äter upp de pengar som behövs till underhåll av den järnväg som finns idag, skriver tre företrädare för Liberalerna.

Den senaste tidens tågkaos i Skåne har fått omfattande konsekvenser. Tiotusentals resenärer satt nyligen i flera timmar på tåg och perronger i vad som måste betecknas som ett totalt haveri. Så kan det inte få fortsätta. Skåne behöver en järnväg som fungerar.

I förra veckan stod all tågtrafik i Skåne stilla under flera timmar. Skälet var ett elfel utanför Lund. Som en konsekvens blev närmare 100 000 tågresenärer strandade på stillastående tåg och på tågperronger över hela Skåne. Någon dag senare ledde en nedriven kontaktledning i Norrköping till ett totalstopp på södra stambanan.

Den rådande situationen är oacceptabel. Tydligast märks tågtrafikens problem i Skåne. Här har störningarna varit extremt omfattande den senaste tiden. Orsaken är eftersatt underhåll som leder till elfel och strömförsörjningsproblem. Problemen finns, med andra ord, hos Trafikverket. Det är inte Skånetrafiken eller tågen det är fel på.

Konsekvenserna av det eftersatta underhållet märks som inställda tåg och försenade tåg – och att arbetspendlingen i hela södra Sverige bryter ihop. Så kan det inte få fortsätta. Man måste kunna lita på att tågen går och att de kommer fram.

Vi är själva luttrade tågpendlare med erfarenhet av sena och inställda tåg, av störningar som skapar akuta problem och av den oro och stress som blir följden av att inte kunna ta sig till och från arbetet i tid.

I dagens ohållbara läge föreslår Socialdemokraterna och Miljöpartiet att Sverige ska lägga flera hundra miljarder kronor på en tågförbindelse till Stockholm med särskilda höghastighetsbanor.

Vi är naturligtvis inte emot snabba tåg som kortar ner restiden mellan Malmö och Stockholm. Men med all respekt: Hur kan man motivera att avsätta sådana summor till ett prestigeprojekt när pendlingen i Skåne mellan till exempel Lund och Malmö, Ängelholm och Helsingborg eller Malmö och Ystad inte fungerar? Det mesta tyder på att en höghastighetsbana äter upp de pengar som behövs till underhåll av den järnväg som finns idag. Konsekvenserna för tågpendlingen i Skåne blir omfattande och negativa.

Nu behöver Skåne en tågtrafik som fungerar för pendlare. En sådan skulle också göra stor skillnad för alla som bor i regionen och för tillväxten.

Idag pendlar runt 40 procent av de över 170 000 som arbetar i Malmö in till staden från andra kommuner. På samma sätt ser det ut i resten av Skåne. Nästan hälften av alla som förvärvsarbetar i Skåne jobbar i en annan kommun än den de bor i. Det är mer än genomsnittet för Sverige där runt en tredjedel arbetspendlar över kommungränsen.

Ska människor i Skåne även i fortsättningen kunna ta jobb på andra ställen än där de bor behöver transportmöjligheterna mellan kommunerna i länet vara snabba, säkra och punktliga. Vi kräver därför att det tillsätts en kriskommission med ansvariga myndigheter som tar fram en plan för hur tågkaoset i Skåne kan upphöra.

Den järnväg som redan finns måste rustas upp och byggas ut snabbare än vad som sker idag. Nu behövs fyra spår mellan Malmö och Hässleholm liksom dubbla spår mellan Helsingborg och Kristianstad samt Helsingborg och Ängelholm. Blir de verklighet ökar kapaciteten, restiderna kortas och risken för förseningar byggs bort.

Liberalerna prioriterar kollektivtrafiken i Skåne framför snabbare tåg till Stockholm.

Mats Persson (L)
Ekonomisk-politisk talesperson.

Cristina Glad (L)
2:e vice ordförande i Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

Louise Eklund (L)
Riksdagskandidat för Liberalerna i Malmö.

Artikeln publicerades i Sydsvenskan den 16 maj 2018