Maria Malmer Stenergard: ”Monopolen ska ge katten i mina politiska förslag”

KRÖNIKA. Det kom ett brev, mitt i Riksdagens motionsperiod.

”Jag skriver till dig för att flera svenska politiker vill öppna upp för gårdsförsäljning av öl, vin och sprit. Som bekant kan en liten tuva välta stort lass. Frågan om gårdsförsäljning av alkohol är den tuva”

En sådan där ”politiker”, det är jag det. Jag har flertalet gånger motionerat om att gårdsförsäljning ska tillåtas.

Kom brevet från nykterhetsrörelsen? Från mina politiska motståndare? Nej. Det kom från Magdalena Gerger, VD för det statliga bolaget Systembolaget.

Utöver brevet till samtliga riksdagsledamöter, består kampanjen i helsidesannonser i 56 dagstidningar där man informerar om brevet. Som motiv till lobbykampanjen anger man att

”I Systembolagets uppdrag ingår att informera om riskerna med alkohol. Om alkohol säljs med vinstintresse dricker vi mer, och då ökar skadorna i samhället”

Det är inte bara en krystad förklaring, det är också ett direkt felaktigt påstående. I utredningen Gårdsförsäljning (SOU 2010:98) slår man fast (s 13) att utredningens modell för gårdsförsäljning

  1. är förenlig med den svenska alkoholpolitiken
  2. inte kommer att leda till några negativa konsekvenser för folkhälsan av betydelse
  3. inte leder till att man måste avskaffa detaljhandelsmonopolet.

Den modellen för gårdsförsäljning är förvisso mycket begränsad – alltför begränsad – men utredningen visar trots det att Systembolagets kampanj bygger på felaktiga antaganden.

Mot bättre vetande hotar monopolbolaget i sin kampanj med att gårdsförsäljning skulle innebära slutet för hela Systembolaget – trots att de vet att Finland och Norge lyckats kombinera monopol med gårdsförsäljning.

Systembolaget får också eldunderstöd av tre tidigare ministrar: Göran Persson, Göran Hägglund och Bengt Westerberg, som tillsammans skriver på DN Debatt. De skriver bland annat: ”Alkohol kan bara inhandlas på Systembolaget, som säljer utan vinstintresse. Genom att plocka bort vinstintresset från detaljhandeln med alkohol har vi plockat bort incitamenten för merförsäljning.”

Jag har så svårt att förstå argumentet med vinstintresse. År 2015 pytsade Systembolaget in en kvarts miljard till staten. Förra året redovisade bolaget ett resultat på 289 miljoner kronor.

Jag konstaterar att mycket lite har hänt sedan jag och Maria Rankka år 2006 skrev en Timbro-rapport om det problematiska med statliga bolags opinionsbildning. Vi skrev då:

”Det mest synliga beviset för bolagens opinionsbildning är stora, påkostade annonskampanjer där bolagen försvarar sitt monopol. Även mer subtila metoder används i syfte att påverka medborgare och svenska och europeiska politiker. Enbart dessa tre bolag (Systembolaget, Svenska spel och Apoteket) lägger årligen mångmiljonbelopp på att driva monopolfrågan. I takt med att monopolen utsatts för ökad yttre press har satsningarna på opinionsbildning dessutom ökat.”

När jag nu ser Systembolagets kampanj tänker jag spontant att jag vill JO-anmäla, men det går inte. Det går inte ens att granska statliga bolag ordentligt, för de lyder inte under offentlighetsprincipen (till skillnad från kommunala bolag).

Det är åtminstone föredömligt av Systembolaget att redovisa öppet att kampanjen kostat en miljon kronor. Men en miljon kronor! Man har alltså tagit en miljon kronor från kunder som inte har något alternativ till Systembolaget och lagt det på en lobbykampanj för att stoppa mig från att tycka det jag tycker, nämligen att gårdsförsäljning borde tillåtas. En miljon för att stoppa det som majoriteten i Region Skåne vill att jag ska jobba för. En miljon för att stötta ett politiskt läger i en känslig fråga. Det gör mig helt vansinnig.

För övrigt anser jag att bag in box är just lockvaror vid kassan.

Maria Malmer Stenergard (M)
Riksdagsledamot, Norra och Östra Skåne
Skattepolitisk talesperson