”Rött ljus för grön flygskatt”

DEBATT. Nyligen presenterade Stockholms handelskammare en utredning som visar att en genomförd flygskatt hotar minst sju regionala flygplatser. I skrivande stund lämnar samtidigt många Kristianstad-Österlens flygplats för en vecka i Almedalen på Gotland.

Två destinationer som är oerhört viktiga ur flera aspekter – inte minst för besöksnäring, turism och affärsliv. Utan regionala flygplatser på Gotland och i Kristianstad skulle dessa regioner stagnera, försvåra vardagslivet för tusentals människor och hämma tillväxten och attraktiviteten.

När Karin Svensson Smith (MP) får en direkt fråga om att sju flygplatser, däribland Kristianstads flygplats, riskerar att läggas ned på grund av flygskatten svarar hon i Dagens Nyheter bara: ”Det är bra i så fall.”

Karin Svensson Smith och Miljöpartiet har på något sätt bestämt sig för att köra slut på Sverige så att företag och jobb flyr landet. Inte heller nära och kära med långa avstånd ska kunna hinna till varandra och mötas över helger.

Det finns många boende även i kommunerna i norra och östra Skåne som får sina inkomster av att kunna pendla med flyg till andra delar av landet, gå på utbildningar och göra affärer för att trygga jobb framöver.

En del jobbar fackligt och reser, precis som äldre, barn och andra. Vi ska ha ett modernt flyg framåt och det ska fortsätta utvecklas inte avvecklas.

Riksdagens Utredningstjänst har i en beräkning visat att en flygskatt riskerar leda till en minskning av inrikes resenärer med upp till 1,2 miljoner människor. Varianter på flygskatt har sedan tidigare införts i Danmark, Nederländerna och Irland, men samtliga dessa länder har sedan avskaffat den på grund av dess ytterst negativa konsekvenser på ekonomin. Miljöeffekterna var också ytterst begränsade.

Det är inte bara resenärerna som drabbas vid en flygskatt utan den riskerar också att leda till färre arbetstillfällen. International Air Transport Association, IATA, har beräknat att införandet av flygskatten i Sverige hotar minst 10 000 arbetstillfällen inom flygindustrin, på flygplatser samt inom hotell- och restaurangbranschen.

Allt detta bekymrar dock inte Karin Svensson Smith och miljöpartisterna som tror att vi kan rälslägga hela Sverige.

Det är därför hög tid att vinka in Miljöpartiet på långtidsparkering och med körförbud för många år framöver.

Ann-Charlotte Hammar-Johnsson (M)
riksdagsledamot