S och MP skotar veteranbilarna?

VÄRNA SKÅNE. Det rödgröna Styret i region Skåne med Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill driva kampen mot bilismen på alla fronter. Nu vill de att veteranbilar i praktiken förbjuds, skriver regionrådet Pontus Lindberg (M) i en debattartikel i Kvällsposten.

Att vi måste komma tillrätta med utsläppen av växthusgaser är helt klart, och det är ingen stridsfråga. Det är helt naturligt att sittande majoritet fortsätter den politik som Alliansen och Miljöpartiet var ense om under tidigare mandatperioder. Under min tid som ansvarig för utvecklingsfrågorna sattes mål om fossilbränslefria transporter och dessutom uppvärmning och el utan användning av fossila bränslen. Istället satsas på alternativa bränslen och kompenserande åtgärder där inblandning eller fossila bränslen fortfarande behövs. Det är viktiga, långtgående och kraftfulla beslut. Om det lyckas har vi verkligen åstadkommit något.

Cevrolet Impala 1958. Foto: Chad Horwedel,
(CC BY-NC-ND 2.0)

Men bensin används inte bara till transporter och resor. Vi har en utvecklad kulturrörelse med äldre bilar i sport- eller hobbyverksamhet. Dessutom finns en rad äldre maskiner med bensin och dieseldrift.De senare kommer efterhand att bytas ut, men det finns inget sakligt skäl att snabbt tvinga människor att köpa nytt. Det är inte ens ett bidrag till ett hållbart samhälle, snarare är det ett slöseri med resurser – både ekonomiska och naturliga.

På senaste sammanträdet med regionala utvecklingsnämnden behandladesett remissvar på en regeringspromemoria om vissa förändringar i krav på inblandning av biobränslen och därmed minskade fossilbränslen vid transporter. Det är rent tekniska förändringar, de flesta avsedda att träda i kraft redan 2018. Och säkert ersättas av något annat efter inte för många år.

Då väljer Miljöpartiet och Socialdemokraterna att rätt omotiverat i svaret haka på ett krav att det sätts ”ett slutår för försäljning av fossila bränslen”. Totalstopp alltså. Det räcker inte att transporterna i landet blir klimatneutrala, utan man ska också jaga de entusiaster som fixar gamla bilar eller pensionären som har en fullt fungerande lite äldre motorgräsklippare.

Miljöarbetet är betydelsefullt, men klarar vi omställningen av vardagstrafik och godstransporter, ja då kan man tillåta en och annan teknikfantast att köra sin Chevrolet Impala 1958 V8 – den drar en del per mil, men rullar inte många.

Politik bör handla om att göra världen bättre och underlätta för medborgarna, inte att ta symbolbeslut och bestraffa vanligt folk.

Peter J Olsson