Gunnar Hökmark: ”Proppen i Öresund måste bort”

KRÖNIKA. I december 2015 införde Sverige tillfälliga gränskontroller mot Danmark. Ett år senare har vi sett hur antalet passagerare över Öresund har minskat med tolv procent. Totalt sålde Skånetrafiken 7,4 procent färre tågkort över Öresund 2016 än under 2015. Det är nu en nödvändighet att den rödgröna regeringen prioriterar södra Sverige genom att få till stånd ett bättre samarbete med Danmark.

Den Europeiska unionen måste ha kontroll över sina gränser. Det krävs både för en värdig flyktingpolitik och för trygghet. De gränskontroller som infördes behöver därför vara kvar medan Sverige tillsammans med sina grannländer arbetar fram långsiktiga lösningar. Däremot kan vi inte fortsätta att implementera dem på ett sätt där en av Europas viktigaste regioner klyvs i tu.

När regeringen införde kontrollerna var situationen akut. Gränserna restes efter en tid av förnekelse av problemen utan att regeringen varken hann tänka eller planera på vilket sätt gränskontrollerna bäst kunde utformas. Det var en konsekvens av att de skjutit ett växande problem framför sig och vägrat ta tag i en uppenbart oroande situation. I en mångfald av kanske 20 olika lösningar lyckades den rödgröna regeringen – på grund av den långvariga förnekelsen av problemen – hamna i den kanske sämsta lösningen.

Skadeverkningen är tydlig. Under 2016 såldes alltså 7,4 procent färre tågkort över Öresund än året innan. Det är dessutom en framtung utveckling där det mellan augusti och december såldes hela 11,2 procent färre kort än motsvarande period 2015. Dessutom visar en undersökning från Øresundsinstituttet att 39 procent av de som pendlar överväger att söka jobb i hemlandet, och att 26 procent överväger att flytta till bostad i arbetslandet. Det är en negativ trend som hotar en av norra Europas mest dynamiska regioner.

Nu måste den rödgröna regeringen prioritera samtal och samarbete med danskarna och den danska regeringen. Det finns ett flertal sätt för den som förstår vikten av och värnar Öresund att genomföra dessa kontroller bättre. Det bästa och det som regeringen måste börja arbeta för med konkret handling är att flytta kontrollerna till den tyska gränsen. Men vi skulle även kunna utforma kontrollerna som vid tågen från Bryssel till London, där brittisk passpolis hanterar kontrollen på belgiskt territorium. Det andra har det varit tal om länge, men efter snart ett och ett halvt år finns fortfarande inte något konkret om när ett sådant avtal de facto skulle kunna bli verklighet.

Trafiken över Öresund är blodkärlen i den dynamiska tillväxtmotorn vi kallar Öresundsregionen. Den forslar syre till olika delar och utan den riskerar hjärtat att sluta slå. Det vore en tragedi för Skåne och alla de människor som i dag är en del av Öresundsregionen och det vore en tragedi för hela Sverige som är beroende av en dynamisk Öresundsregion. Nu måste regeringen agera.

Gunnar Hökmark (M)
Europaparlamentariker