”Behåll Bromma för de skånska jobben”

DEBATT. I dag för 70 år sedan, den 1 augusti 1946, grundades SAS. Flyget har sedan dess betytt mycket för vanligt folk och företag i vårt land. Avregleringarna på 80- och 90-talen gör att fler än någonsin kan resa utomlands och turista och ta del av andra kulturer på plats för rimliga priser. Flyget är också ett smörjmedel för vårt näringsliv.

Utrikesflyget är inte minst viktigt för den kunskapsintensiva industrin i Skåne och Öresundsregionen. Inrikesflyget ger Skåne snabba transportmöjligheter till Sveriges huvudstad och möjlighet för företag och offentlig sektor att upprätthålla täta, personliga möteskontakter – vilket fortfarande är nödvändigt. Att kunna resa till och från Stockholm över dagen är helt enkelt viktigt. Flyget gör att människor kan arbeta och verka på platser som ligger långt ifrån huvudstaden.

Flygplan. Foto: Jonathan Urch (CC BY 2.0)

Ger luft under vingarna åt skåningarna. Foto:
Jonathan Urch
(CC BY 2.0)

I dag flyger årligen över 750000 passagerare mellan Skåne och Bromma flygplats från Malmö och Ängelholm. Bromma var ett av de första föremålen för vänsterpartiernas jakt på troféer i början av mandatperioden, då segerruset från valsegern var stort. De rödgrönrosa kommunpolitikerna i Stockholm drev på hårt för att lägga ned flygplatsen inom bara ett par år, utan att ha något rimligt förslag på alternativ för resenärerna.

Senare har socialdemokratiske utredaren Anders Sundström presenterat ett förslag om att Bromma ska stängas först 2038, men mer tidsnära hot mot flyget fortsätter att komma från regeringspartierna.

Just nu utreder regeringen nämligen införandet av en flygskatt. Det är ett gammalt miljöpartikrav som åter är uppe på tapeten. Hur illa det kan gå visar det norska exemplet. Förra året införde den norska regeringen en så kallad flygsätesavgift, en skatt på flygresor. I våras kom sedan beskedet att Ryanair lämnar storflygplatsen Rygge utanför Moss, som nu tvingas till nedläggning i höst. Utöver 1,8 miljoner årliga passagerare påverkas de anställda på flygplatsen och deras familjer när tusen personer förlorar jobbet.

I Sverige kommer de här ständiga slagen mot flyget oftast från Stockholms innerstad och politiker och debattörer som knappast själva direkt påverkas av att arbetstillfällen försvinner ute i landet. Slagen motiveras alltid av miljöskäl. Men man ska komma ihåg att bara 2 procent av världens koldioxidutsläpp kommer från flyget. Dessutom går den teknologiska utvecklingen fort. Mer miljövänliga flygbränslen är på frammarsch och lär säkert vara i bruk inom överskådlig framtid. Dessutom är det naivt att tro att folk i Skåne slutar flyga bara för att villkoren försämras på den här sidan Öresund. Skåningar har inte lång resväg till Kastrup.

Varje dag reser 7000 människor till och från de skånska flygplatserna. Vill vi inte att skånska jobb och skånsk tillväxt ska drabbas på samma sätt som i Norge gäller det att Skåne pratar med en röst i den här frågan. Där har vi som regionpolitiker ett stort ansvar. Vi får inte låta Stockholmscentrerade miljöpartister och deras naiva drömmar äventyra skånsk konkurrenskraft och skånskt välstånd.

Carl Johan Sonesson (M), regionråd Region Skåne
Gilbert Tribo (L), gruppledare Region Skåne
Birte Sandberg (C), gruppledare Region Skåne
Birgitta Södertun (KD), gruppledare Region Skåne

(Publicerad i Skånska Dagbladet)