Maria Malmer Stenergard: ”Det handlar om ideologi”

Maria Malmer Stenergard 620

Jag har tidigare skrivit om regeringens inställning till gårdsförsäljning här på Opposition Skåne. Folkhälsominister Gabriel Wikström (S) meddelade strax efter att han tillträtt att regeringen helt stänger dörren till gårdsförsäljning av alkohol. Han gjorde det tillsammans med nykterhetsrörelsen i en debattartikel i Aftonbladet. Han hänvisade till folkhälsan, trots att utredningen som han kastade i papperskorgen hade presenterat en modell för gårdsförsäljning som ”inte skulle leda till några negativa konsekvenser för folkhälsan av betydelse”. Det handlar uppenbarligen inte om folkhälsa. Det handlar om ideologi.

Det är en ideologi som förstör för entreprenörer på den skånska landsbygden. Mat- och dryckeskulturen har satt lilla Skåne på världskartan. För inte länge sedan skrev New York Times att Skåne är ett av topp tio ställen att besöka under 2016 – i hela världen. De motiverade det med de många skånska restauranger som håller absolut världsklass och som ligger på landsbygden i Skåne. Det bubblar av kreativa entreprenörer som lagar sagolik mat, odlar tobak, skapar vin och brygger öl.

Men regeringens ideologiska korståg skördar allt fler offer. Jag kunde nyligen, till min stora sorg, läsa att Ronny och Gunilla Persson på prisbelönta Åhus Vingård har gett upp. Svensk vinindustri har vuxit och bara i Skåne finns ett 20-tal vingårdar. Gårdarna hade hoppats på att få sälja sina egna produkter. Men den dörren har man smällt igen i ansiktet på dem. Ronny och Gunilla riskerar att få dra upp 3 000 vinstockar. Av ideologiska skäl.

I sammanhanget kan nämnas att några moderata kollegor har presenterat en annan spännande modell för gårdsförsäljning, nämligen att låta gårdarna bli ombud för Systembolaget. Varför inte?

I måndags var jag tillsammans med kollegor i region och kommun på besök hos The Absolut Company i Åhus. Det är Sveriges största livsmedelsexportör; varje år tappas 115 miljoner flaskor i lilla Åhus och skeppas ut över hela världen.

Men de har en stor konkurrensnackdel. Andra namnkunniga destillerier runt om i världen attraherar tiotusentals besökare tack vare besökscentra där de kan erbjuda unika produkter och provsmakning. Tänk er vilka spin-off-effekter som gynnar den skotska landsbygden när whiskydestillerierna lockar turister från hela världen! Med ett besökscentrum i Åhus skulle weekendturister besöka och spendera pengar inte bara i Åhus utan i hela Skåne. Men det går inte. Av ideologiska skäl. The Absolut Company kan inte sälja några flaskor, eftersom staten har monopol på det. De kan inte erbjuda provsmakning på regelbunden basis, eftersom de inte har fullutrustat kök. Så säger alkohollagstiftningen.

Glädjande nog har Absolut för avsikt att bygga ett fullutrustat kök, så att de kan skapa ett besökscentrum med guidade turer, provsmakning och försäljning – men inte av vodka. Den som vill köpa en flaska hänvisas till Systembolaget längre ner på Köpmannagatan. Systembolaget, som enligt sin hemsida ”bygger på en hållbar idé. Ett företag som säljer öl, vin och sprit utan vinstintresse begränsar alkoholproblemen i Sverige.” Systembolaget redovisade förra året ett resultat på en kvarts miljard kronor. Det hänger inte ihop.

Nej, allt handlar inte om alkohol. Jag önskar att detta var mina enda exempel på knepigheter som sätter fälleben för en levande skånsk landsbygd. Men det kryllar av regelkrångel som varje dag tynger våra ivriga entreprenörer: skatteregler, tillståndsregler och byggregler, för att nämna några.

Ska Sverige stå sig internationellt i den allt tuffare konkurrensen, om företagen ska kunna växa och landsbygden leva, då behöver vi en regering som börjar leverera. Utan onödiga ideologiska skygglappar.

Maria Malmer Stenergard (M)
riksdagsledamot från Åhus