Öresundsfrågan blottar kil mellan Skåne och Stockholm

Birgitta Södertun (KD)

Birgitta Södertun (KD), gruppledare i Region Skåne

Denna artikel är tidigare publicerad i Skånska Dagbladet (10/1):

Från och med i måndags (4/1) är gränskontrollerna vid Kastrup satta i verket. Tågpassagerarna tvingas på resan mot Sverige av på perrongen för att visa pass. Detta efter att den regeringen, trots kritik från Lagrådet och uppenbara brister som påpekats gång efter gång, drivit igenom ett hafsverk till lag.

Kontrollerna slår en kil rakt genom Öresund. Tiominuterstrafiken i rusningstid ställs in. I tidningarna har vi kunnat läsa om pendlare som överväger att säga upp sig från jobb i Köpenhamn. Många som har möjlighet väljer nu bilen för att komma i tid till arbetsplatsen.

Malmö har hög arbetslöshet och dåligt företagsklimat. Samtidigt finns efterfrågan på arbetskraft i Danmark. Möjligheten att jobba i Köpenhamn gynnar inte bara den enskilde, utan hela det svenska skattebetalarkollektivet. När krånglet ökar kommer såklart färre arbetssökande skåningar att ta steget att börja jobba på andra sidan sundet.

Inte bara arbetspendlarna påverkas. Bor man i Lund är Nordens viktigaste stad Köpenhamn mindre än en timme bort, med storstadsområdet utbud av shopping, kultur och nöje: Bakken, Glyptoteket, Ströget, Nyhavn, Tivoli, Louisiana i Humlebæk och så vidare. Med gränskontrollerna ska man ta med sig passet, hemresan tar längre tid, tågen blir trängre, osäkerheten större. Vardagslivet för hundratusentals skåningar förändras negativt.

Vi skånska politiker är valda av skåningarna och måste agera i skåningarnas intresse. Vi har ett ansvar för den regionala utvecklingen i Skåne. Därför är det självklart att protestera.

Protester räcker dock inte. Makten att stoppa vansinnet finns inte i Skåne, utan hos regeringen i Stockholm. Det är regeringen som måste inse sitt misstag och backa. Ambitionen att få kontroll på vilka som vistas inom landets gränser är rätt och rimlig, liksom att minska asyltrycket. Bland annat har mitt parti Kristdemokraterna föreslagit speciella asylansökningsområden där asylsökande snabbt kan få ansökningar beviljade eller avslagna. En annan mindre dålig lösning skulle kunna vara att genomföra kontrollerna ombord på tågen.

Men istället för att genomföra välavvägda förändringar av politiken hattar regeringen med ständiga nödlösningar, synbarligen utan förståelse för vilka konsekvenser som blir följden för de egna medborgarna.

Gränskontroller borde vara en polisiär uppgift, men regeringen lämpar över ansvaret och kostnaden på trafikoperatörer som Skånetrafiken och färjerederiet HH-Ferries. Skånetrafiken är, liksom sjukvården, en del av Region Skåne. Kontrollernas prislapp för regionen: 180 miljoner kronor per år. Regeringen måste kompensera för kostnaderna.

I decennier har skåningar och danskar arbetat för större integration över Öresund. På några veckor riskerar den svenska regeringen rasera år av framsteg. Kilen man slår genom Öresundsregionen visar framför allt att det finns en kil mellan verkligheten i Skåne och regeringen i Stockholm. Vi skånska politiker kan inte sitta tysta utan protestera tills man förstår vilka effekter den förda politiken får.

Birgitta Södertun (KD)
Gruppledare Region Skåne