Sverigeförhandlingen och satsningen på höghastighetsbanor blir mycket dyrare än vad som tidigare har beräknats, skriver Dagens Nyheter (4/12).

– Det handlar om en rejäl ökning, konstaterar Carl Johan Sonesson (M), oppositionsledare i Region Skåne. Nu krävs eftertanke, nya överväganden och kompletterande beräkningar innan det offentliga rusar iväg i en riktning som blir dyrare än vad det smakar.

Enligt uppgift ska Trafikverkets nya siffror, som överlämnas till Sverigeförhandlingen i dag, visa att kostnaden för den planerade höghastighetsjärnvägen ökar från 170 miljarder kronor till 256 miljarder kronor. Och då är det ändå bara ”skalet” som ingår. Till summan kommer till exempel kostnader för stationsbyggnader och spår som måste byggas för att säkerställa tillgång till den nya stambanan från kringliggande kommuner.

– Kostnadsökningen ligger på mer än 50 procent, konstaterar Carl Johan Sonesson. Den ökningen måste kvalitetssäkras då likartade projekt utomlands inte alls är lika dyra. I Spanien har man kunnat bygga lika mycket för motsvarande cirka 110 miljarder kronor.

I den ena vågskålen för en höghastighetsjärnväg ligger flera goda värden som förbättrad miljö, ökad kapacitet och fler bostäder i stationsnära miljöer. Dessa vägs mot andra samhällsviktiga investeringar. Då är det viktigt att både finansieringen är klar och att prognoserna över nyttjandet inte är glädjekalkyler, vilket befarades på ett seminarium hos Studieförbundet näringsliv och samhälle i torsdags (3/12), skriver Ny Teknik.

– Höghastighetsjärnvägen får inte bli en jätten Gluff-Gluff som slukar resurser och omöjliggör andra samhällsviktiga infrastrukturinvesteringar, avslutar Carl Johan Sonesson.

Jonas Duveborn