Dr Trotz: Lite helikopterperspektiv, tack!

Det klagas för mycket på helikopterperspektiv i politiken. Från en helikopter ser man nämligen ganska väl hur saker hänger ihop, och kan snabbt förflytta sig när det behövs.

Först låter det bara snurrigt, men sedan inses att man tjänar in på helikoptern vad man förlorar på närkontakten – det går helt enkelt ihop, och i den meningen går det runt, som ekonomerna brukar säga.

Allt väsentligt sker visserligen på marken, men det gäller att vara på rätt ställe.

Inte minst gäller detta sjukvård, till exempel inom Region Skåne.

Varning för lågt flygande flygplanspolitiker.

Varning för lågt flygande flygplanspolitiker.

Värre är det med flygplan, de duger framför allt till att snabbt förflytta sig långa sträckor. Nackdelen är att man rör sig långt ovanför molnen och bara kan ta reda på var man är med tekniska hjälpmedel.

När man klagar på helikopterperspektiv är det alltså helikopterpolitikern som på behaglig höjd över medborgarna bestämmer över medborgarna, inte efter det som fungerar i deras vardag utan om det följer planen. Kanske borde man i stället klaga mer på flygplanspolitiker som helt släppt markkontakten och snabbt rör sig mellan Stockholm och Bryssel – kanske ätande på den berömda räkmackan.

I dagarna ska politikerna i Region Skåne bekänna färg: helikopter eller flygplan. Oklart var de landar.

Men det är i alla fall ytterst konkret: Ska regionen gå in och vara delägare i ett ambulansflyg, eller ska man gå vidare på den utredning om ambulanshelikoptrar som genomförts?

Ambulansflygplanen önskas mest av landstingen i Norrland, vilket är lätt att förstå: Man ska ha patienter som ska transporteras minst 30 mil, helst längre. Region Skåne flyger också patienter för några miljoner kronor om året, men oftast på sträckor där ambulanser kan användas.

Det är alltså lätt att förstå att flygplanen inte setts som så nödvändiga i Skåne. Transporterna här är från Skåne till våra sjukhus, och sedan kanske till Köpenhamn, Göteborg, Linköping och Stockholm – eller till och med Uppsala som avlägsnaste ort, fast så långt är det väl ingen från Lund som vill.

Inte ens Gotland gillar planet, de klarar sig i dag med små plan – och helikopter skulle funka lika bra in till fastlandet. Helst vill de ha en pansarbataljon.

Helikoptrarnas förespråkare ser dessa främst som en ersättning för ambulanser, en ambulans kan nå trafikolyckor eller strokedrabbade och snabbt föra dem till sjukhusvård. Men kan också användas för transporter, även så långt som till Stockholm (Uppsala).

Dr Trotz

Dr Trotz

Helikoptern kostar mer, men är alltså mer mångsidig och avlastar dessutom ambulanser på marken.

Troligen är det bra att skicka några patienter med flyg. Frågan är om det verkligen motiverar att gå in som ägare i ett flygplan som dessutom kan stå stilla eller vara upptaget och kräva att man ibland köper in sig någon annanstans.

När nu både att köpa flygplan och att gå vidare på helikopterspåret är uppe för beslut i Region Skåne utkristalliseras alltså dessa två politikertyper: De som helst gör helikoptern, förlåt vågen, för en helikopter och  de som har förlorat all markkontakt – läs alliansen respektive den rödgröna minoritetsledningen.

I Miljöpartiet finns förstås de som hellre vill ha ambulanståg, ambulansspårvagnar och ambulanscyklar.

 

 

Dr Trotz:

Efter bara två månader inträdde Opposition Skåne i trotsåldern, vi knöt då den alltid lite motvalls skribenten Dr Trotz till oss. Vi insåg från början att det var en match made in heaven, eller i alla fall i Kristianstad. Vår sida handlar ju om opposition i Region Skåne, och Dr Trotz är till sin natur både oppositionell och trotsig. Och passar därför bra att kommentera det som tilldrar sig i regionen. En varning: All likhet med verkliga förhållanden är en ren slump. På Twitter heter han @Dr_Trotz