Jonny Cato Hansson: ”Greater Copenhagen lyfter hela regionen”

Jonny Cato Hansson 620

Hur svarar man på frågan var man bor när man reser i världen? Som helsingborgare brukar svaret bli ”in south of Sweden”, ”near Copenhagen” eller ”near Malmö”. Det nya varumärket Greater Copenhagen lyfter upp och skapar fler och större möjligheter för vår redan fantastiska region.

Vi måste bli mer medvetna om vår plats och roll i internationella sammanhang. Jag anser att många som den senaste tiden har varit kritiska till det nya varumärket har helt fel ingångsvärden. Det handlar inte om att ta bort det som redan finns, det unika som finns i varje kommun och i vår region utan det handlar om att skapa ytterligare en dimension. Inga skånska städer kan konkurrera med välkända regioner och platser som New York eller Berlin, men tillsammans under varumärket Greater Copenhagen kan vi konkurrera på allvar.

Malmö, Helsingborg, Östra Göinge och Skåne används och ska användas i många sammanhang, men i vissa fungerar Greater Copenhagen bättre. Köpenhamn som ort skapar stora möjligheter. Köpenhamn är ett redan känt platsvarumärke som kan konkurrera på en internationell marknad. Inte enbart för att det är huvudstaden i Danmark utan även för Kastrups flygplats och nära förbindelser till svenska och danska städer. Inte minst det stora forskningsprojektet i Lund, ESS, drar särskild nytta av att nämnas tillsammans med Greater Copenhagen. Vi ska inte bara se till de möjligheter som finns i Köpenhamn utan till alla de unika fördelar som finns i varje kommun i regionen.

Med Greater Copenhagen blir det lättare att locka företag till etablering. Det blir lättare att locka turister, studenter, forskare och arbetssökande. Varför blir det så?  Jo för om fler känner till de möjligheter vi har ökar våra förutsättningar att lyckas – tillsammans.

Det handlar inte om att ta ifrån varje stads möjlighet att marknadsföra och etablera sina egna unika värden. Vi måste ta ett steg tillbaka och våga släppa in något nytt i vårt medvetande. Det är så lätt att betrakta städer som materiella statiska objekt men ännu lättare att glömma bort de mänskliga relationerna som gör städer till just städer. Kommunikation och marknadsföring är generellt svåra verktyg att arbeta med. Sannolikheten att företag, privatpersoner och forskare runt om i världen känner till Helsingborg, Osby eller Perstorp är inte särskilt stor. Jag bor i Helsingborg, är stolt helsingborgare men måste våga erkänna att vi i Helsingborg kan dra nytta av Greater Copenhagen. Precis som Helsingborg skapar ett mervärde för de nordvästskånska kommunerna under varumärket ”Familjen Helsingborg”. Det handlar inte om att förminska andra städer, det handlar om att alla städer i Skåne och Danmark ska kunna dra nytta av varandras styrkor för att minimera sina egna svagheter.

Jonny Cato Hansson (C)
kommunalråd i Helsingborg